• team

    017. Stilleven van een druk leven

    017. Still life of a busy life

  • team

    022. The way we were

    022. The way we were

  • team

    052. Museum De Lakenhal, Delft

    052. Museum De Lakenhal, Delft

  • team

    053. Wein, Weib und Gesang

    053. Wein, Weib und Gesang

  • team

    058. KLM business class

    058. KLM business class

  • team

    068. Ruth

    068. Ruth

  • team

    077. Onze WC

    077. Our WC

  • team

    083. Ondanks oorlog en pandemie

    083. Despite war and pandemic

  • team

    084. Smalspoor, Houten

    084. Narrow track, Houten

  • team

    085. Spoorbrug bij Culemborg

    085. Railroad bridge at Culemborg

  • team

    094. Champagnedoppen

    094. Champagne caps

  • team

    100. Citroen en waterglas

    100. Lemon and water glass

  • team

    101. Klaprozen, Saint-Valéry-sur-Somme

    101. Poppies, Saint-Valéry-sur-Somme

💐

Stillevens pagina 1

017. Stilleven van een druk leven 

Memorabilia van mijn carrière in de ICT / beurswereld. Klok van Amex Options (nu NYSE American), koop- en verkoopglas van de Amsterdamse Effectenbeurs (nu Euronext NL), medaille van de Sydney stock exchange (nu ASX) en briefopener + inktvloeier van MeesPierson (nu ABNAmro).

Locatie: Lofoten 101, 3524 EP Utrecht.

Tekening naar een foto

022. “The way we were” 

Doet me denken aan keukens bij ons thuis: gasfornuis, -geiser, afdruiprek, “natuurstenen” aanrecht, snijbonenmolen, slagroomklopper en petroleum stelletje. Ik kan de runderlappen zo ruiken.

Locatie: Van Eesteren Museum, Noordzijde 31, 1064 GV Amsterdam

Tekening naar een foto van Adelheid Vermaat

052. Museum de Lakenhal

GLAS-IN-LOOD RAAM UIT HET ALGEMEEN HANDELSBLAD-GEBOUW TE AMSTERDAM, TUSSEN 1927-1928

HARM KAMERLINGH ONNES

Harm Kamerlingh Onnes was de zoon van schilder-ontwerper Menso Kamerlingh Onnes. Hij begon als schilder en zou dat zijn leven lang blijven. Maar na de Tweede Wereldoorlog ontwikkelde hij zich ook tot baanbrekend keramist, onder meer met humoristisch gedecoreerde vazen die verwezen naar mens- en dierfiguren. Harm werkte in de sporen van de avant-garde en verwerkte die invloeden op eigen wijze. Hij ging nooit helemaal abstract werken. Ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van het Algemeen Handelsblad ontwierp Harm Kamerlingh Onnes omstreeks 1927 een reeks glas-in-lood ramen voor het hoofdkantoor aan de Nieuwezijds Voorburgwal in Amsterdam. De voorstellingen in de ramen laten zien hoe dagelijks de krant gemaakt wordt en van de persen rolt. De bovenste rij ruiten geeft de financiële zijde van het bedrijf weer. De tweede rij van boven is gewijd aan de typografische afdelingen en de derde rij toont de redactie. De onderste rij laat het drukken van de krant zien. Duidelijk is te zien hoe de kunstenaar beïnvloed werd door de geometrische constructies van De Stijl. Toen het Handelsblad in 1970 fuseerde met de Nieuwe Rotterdamse Courant, werd het glas-in-loodraam uit het pand gesloopt. Een boer kocht de ramen op omdat hij het lood wilde gebruiken. De twintig panelen werden in 2004 teruggevonden in een boerenstal bij Amsterdam. De boer was nooit begonnen aan het scheiden van het glas en lood, waardoor de ramen met relatief geringe schade werden teruggevonden. 

Na restauratie konden ze worden overgebracht naar Museum De Lakenhal in Leiden.

Bron: Wikipedia

Locatie: Oude Singel 32, 2312 RA Leiden.

Gemengde techniek naar een foto

053. Wein, Weib und Gesang 

Van vakanties met Ella meegenomen flessen. Uit Frankrijk in 2017 de grote flessen, waarin rosé zat. Rechtsvoor uit Athene in 2015 een flesje, waarin Ouzo Plomari zat. Linksvoor uit Istanbul in 2010 een flesje, waarin Taşdelen water zat.

De achtergrond is een rood hoeslaken. De foto is van rechts belicht met een led-straler.

Locatie: Lofoten 101, 3524 EP Utrecht.

Tekening naar een foto

058. KLM business class

Toen ik bij de Optiebeurs werkte, reisde ik regelmatig met KLM in de business class. Je kreeg dan een klein flesje jenever in de vorm van een Delftblauw huisje.  5 bracketing foto's op mijn bureau genomen en met Adobe Photoshop samengevoegd tot een HDR foto. Met Adobe Illustrator een blauwe lucht en vector illustraties van wolken en een vliegtuig toegevoegd.

Locatie: Lofoten 101, 3524 EP Utrecht.

Gemengde techniek naar een foto

068. Stilleven "Ruth" 

Stilleven met schilderij van Tilly Moes, koperen vaas, schilderij van G. Brackman en een postzegeldoosje op een ladenkast.

Locatie: Lofoten 101, 3524 EP Utrecht.

Tekening naar een foto

077. Stilleven "Onze WC" 

Stilleven van onze WC. Met een Matroeska poppetje uit Riga, een "Rezerwacja" bordje uit Krakow, het "Empire State building" uit New York, de Eiffeltoren uit Parijs, schelpen, een "Je suis indivialiste" tegeltje uit Honfleur, een Gaudi stier uit Mallorca, 3 schildpadjes van Dali uit Figueras, een Joods poppetje uit Krakow, 3 engeltjes Geluk, Bescherming en Gezondheid, een schildpadje uit Kaapverdië, een sleutelhanger met een schoentje van Jan Jansen uit het Jopie Huisman Museum in Workum en een voorraadmandje.

Bron: Mijn eigen Wikipedia: Ella

Locatie: Lofoten 101, 3524 EP Utrecht.

Tekening naar een foto

083. Ondanks oorlog en pandemie 

Op mijn fietstocht naar Wijk bij Duurstede kwam ik vlak bij Fort de Batterijen deze trompetnarcissen in de zon tegen.

Locatie: 2e Veld, Nieuwegein.

Tekening naar een foto

084. Smalspoor, Houten 

De Japanse kers (prunus serrulata) stond in volle bloei. Vriend Louis gaf het advies om het te bekijken. Veel mensen met Oosterse achtergrond nemen er een foto van.

Locatie: Smalspoor, Houten

Tekening naar een foto

085. Spoorbrug bij Culemborg 

De Kuilenburgse spoorbrug is een spoorbrug over de Lek bij Culemborg. De brug, gebouwd in 198, kreeg een eervolle vermelding bij de nationale staalprijs in 1983.

Locatie: Spoorbrug bij Culemborg

Tekening naar een foto

094. Champagnedoppen

Gekocht op een bric-a-brac in Dormans, Frankrijk.

Locatie: Dormans, Frankrijk

Gemengde techniek naar een foto

100. Citroen en Waterglas

Tekening naar een foto van Krista van der Niet

101. Klaprozen, Saint-Valéry-sur-Somme

Klaprozen, de Somme. Dat herinnert aan "poppies" en wereldoorlog I. Een vriendin gaf me informatie over het gedicht "In Flanders Fields", ietsjes verderop maar ook hier passend:

In Flanders Fields is een gedicht van de Canadese militaire arts en dichter John McCrae (30 november 1872 – 28 januari 1918). De definitieve versie schreef hij op 8 december 1915.

McCrae stierf, toen hij nog tijdens de oorlog in een veldhospitaal werkte, aan longontsteking en hersenvliesontsteking. Hij werd 45 jaar oud.

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the Dead.
Short days ago
We lived, felt dawn, saw sunset glow,
Loved, and were loved,
and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.

De eerste Nederlandse vertaling van het gedicht verscheen in 1919 onder de titel De kollebloemen van Vlaanderen en was van de hand van Rachel Schaballie.

Vlaanderens hart bloedt in zijn kollebloemen open,
tussen de kruisjes door, die, rij naast rij geplant,
het simpel teeken zijn, waaronder wij steeds hoopen,
dat onze milde dood de vree werd voor dit land.

Bij rooden dageraad volgden wij in het blauwe
den zoeten leeuwerik, wiens jubel werd gestoord
door schroot en vloek en klacht.
Tot men ons kwam houwen en op dit Vlaamsche veld
ons streven werd gesmoord.

Gij, die nu na ons leeft, wij reiken u de toortsen,
verheft ze naar het licht, elk roepe een nieuwen held:
verbreekt gij onze trouw, dan wordt in wreedste koortsen
ons 't heilig verbod te slapen in dit veld:
in elke kollebloem zouden wij blijvend bloeden!

De rol van de poppies

Klaprozen (poppies) bloeien als andere planten in de buurt dood zijn. Klaprozenzaden kunnen jarenlang op de grond liggen en pas beginnen te groeien als de nabije planten en struiken weg zijn, bijvoorbeeld als de grond werd omgewoeld en vervuild. De meeste klaprozen zijn altijd waar te nemen op plekken waar slooppuin in de grond ligt. De klaproos is namelijk een pioniersoort.

Natuurlijk was de grond rond de loopgraven in de Eerste Wereldoorlog grondig 'omgespit' en besmet door de gevechten en bombardementen. McCrae moet dan ook honderden klaprozen hebben zien bloeien toen hij in 1915 het gedicht schreef.

Maar de klaproos heeft nog een andere betekenis in In Flanders fields. Sommige klaprozen, die gerekend worden tot de papavers, worden gebruikt om opium en morfine van te maken; morfine is een sterk verdovend middel dat vaak werd gebruikt om de pijn van gewonde soldaten te stillen - soms voor eeuwig. De laatste verzen We shall not sleep, though poppies grow / In Flanders fields duiden op de verdovende werking van morfine.

Daarbij is de aanblik van de bloem vervuld van symboliek: niet alleen zijn de blaadjes rood als het bloed van de gevallenen, en is het binnenste zwart, kleur van rouw, in het hart van de bloem is ook een kruisvorm te zien, christelijk symbool van lijden en verlossing bij uitstek.

Bron: Wikipedia

Locatie: Saint-Valérie-sur-Somme, Frankrijk

Tekening naar een foto

Portfolio & prijslijst

Klik voor download →

Liefde voor de Domstad, architectuur, fotografie en computers komen samen in mijn realistische tekeningen.

Back to Top