Domstad Rudie

In 2003 maakten we een stedentrip met onze goede vrienden Annemiek en Tom. Daar maakte ik deze foto van een reclamezuil. Als ik om me heen kijk, kan ik me niet voorstellen dat alles vanzelf is ontstaan. Ik wil in mijn werk latenĀ zien hoe mooi de schepping is. Dat begon al op de lagere school met het natekenen van Willem van Oranje uit het geschiedenisboek. Mijn onderwerpen moeten schitteren. Daarbij gebruik ik idealisering: het moet nog mooier zijn dan de werkelijkheid. Sinds 2020 gebruik ik daarvoor een iPad met een Pencil.Ā Mijn tekeningen noem ik "vector art", want ze zijn op elke afmeting scherp. Tekening naar een eigen foto; van 13-08-2024

Domstad Rudie

In 2003 maakten we een stedentrip met onze goede vrienden Annemiek en Tom. Daar maakte ik deze foto van een reclamezuil. Als ik om me heen kijk, kan ik me niet voorstellen dat alles vanzelf is ontstaan. Ik wil in mijn werk latenĀ zien hoe mooi de schepping is. Dat begon al op de lagere school met het natekenen van Willem van Oranje uit het geschiedenisboek. Mijn onderwerpen moeten schitteren. Daarbij gebruik ik idealisering: het moet nog mooier zijn dan de werkelijkheid. Sinds 2020 gebruik ik daarvoor een iPad met een Pencil.Ā Mijn tekeningen noem ik "vector art", want ze zijn op elke afmeting scherp. Tekening naar een eigen foto; van 13-08-2024

In dit digitale kunstwerk smelten werkelijkheid en spiegelbeeld samen tot een oneindig spel van herhaling en illusie. Een vrouw, gehuld in de frisheid van citroenen en groen blad, staat zelfverzekerd voor een rijk versierde gouden spiegel. Haar kapsel — een kroon van zon en zuur — lijkt te bruisen van leven, terwijl de bloemen boven haar hoofd symbool staan voor groei en vernieuwing. Ze houdt een lippenstift vast, bevroren in het moment net vóór de aanraking; een ode aan zelfexpressie, aan de dunne grens tussen natuur en kunstmatige schoonheid.
De spiegel toont niet enkel haar achterkant, maar weerspiegelt zichzelf eindeloos — een visuele echo die doet denken aan de oneindigheid van identiteit. In elke laag van reflectie lijkt ze iets verder van zichzelf verwijderd, alsof haar beeld oplost in de decoratieve patronen die haar omringen. De gouden lijst, barok en overvloedig, contrasteert met de speelsheid van haar citroenkroon: luxe en eenvoud ontmoeten elkaar in een ironische dans.
De achtergrond, met zijn symmetrische motieven, versterkt het gevoel van herhaling en balans, maar ook van opgesloten zijn in een esthetische droom. ā€œCitrus Reflectionsā€ spreekt over de vruchtbaarheid van verbeelding, over de zoetheid en scherpte van identiteit. De vrouw is niet zomaar een portret — zij is een spiegel van onze eigen pogingen om schoonheid te definiĆ«ren, vast te leggen, en toch telkens opnieuw te verliezen in haar eindeloze weerkaatsing.
Digitaal kunstwerk naar eigen foto
Gereed op: 18-10-2025

Misschien ook interessant

Back to Top