
De deur is gesloten. Geen mens te zien, geen beweging. Dit versterkt het gevoel van vergankelijkheid — een plek die ooit bruisde van gesprekken en klinkende glazen, maar nu slechts herinnering is. Boven het restaurant hangt een klassiek Jupiler-uithangbord, als enige element met een vleugje kleurcontrast: rood-wit met het herkenbare logo van het Belgische biermerk. Het bord wiegt niet, alsof zelfs de wind gestopt is met langskomen.
De sfeer is tegelijkertijd nostalgisch en contemplatief. De kunstenaar heeft duidelijk gespeeld met lichtinval: zachte schaduwen suggereren een laat namiddaglicht, dat net voldoende reliëf geeft aan het hout en de stenen zonder iets te verhelderen. De afwezigheid van mensen en de geslotenheid van het tafereel geven het werk een zekere rust, maar ook een weemoedige lading. Le Canard is geen reconstructie, maar een digitale herinnering — een visuele ode aan wat geweest is, gevangen in stilte en structuur. Het werk nodigt de kijker uit om stil te staan bij de schoonheid van het alledaagse, zelfs in verval.